UdZ 03.22 / 93 DM4AR: When is Augmented Reality Worthwhile in Service? Augmented reality (AR) offers great potential benefits in the area of industrial services. To evaluate this potential, an evaluation model was developed as part of the DM4AR research project. It uses a multi-perspective approach that takes into account the benefits of AR in the four perspectives of a balanced scorecard (finance, customers, internal business processes, learning and growth).The aim now is to clarify to what extent practitioners give the same, similar, or different evaluations in the individual evaluation categories compared to the literature. To address this question, a workshop was held in which representatives from industry made an assessment using the multi-perspective approach. > The aim of the DM4AR research project is to make service knowledge scalable and easy to use by generating AR content automatically fromdifferent data sources. During the 2nd consortium meeting, a workshop was held to assess the potential of AR in service. The workshop made use of the building blocks strategy map and utility analysis of the multi-perspective evaluation model previously developed in the project. With these workshops the theoretically found solution is supplemented and expanded by the knowledge of practitioners and applied in practice. Basics from the Literature As part of the ‘DM4AR’ research project, an assessment model in the form of a multi-perspective approach, which takes into account the effects of AR in the four perspectives of the Balanced Scorecard (finance, customers, internal business processes, learning and growth), was created. The model is based on evaluation modules for financial and qualitative benefits derived from the existing literature. The thematic focus is on the application of AR in industrial services. The relevant evaluation modules include a financial evaluation (return on investment – ROI), an impact chain analysis (strategy map), and a qualitative evaluation (utility analysis – UA). The financial evaluation provides information on whether the use of AR in industrial services also leads to a measurable ROI. Added value is generated, for example, through increases in efficiency, time and cost savings, Ziel des Forschungsprojekts ‚DM4AR‘ ist es, Servicewissen skalierbar und einfach nutzbar zu machen, indem AR-Inhalte automatisch aus verschiedenen Datenquellen generiert werden. Im Rahmen des 2. Konsortialtreffen wurde ein Workshop zur Potenzialbewertung von AR im Service durchgeführt. Dieser umfasste die Bausteine Strategy- Map und Nutzwertanalyse des zuvor im Projekt erarbeiteten multiperspektivischen Bewertungsmodells. Mithilfe der Durchführung eines Workshops wird die theoretisch ge- fundene Lösung durch das Wissen von Praktiker:innen ergänzt, erweitert und in der Praxis angewendet. Grundlagen aus der Literatur Im Rahmen des Forschungsprojekts ‚DM4AR‘ wurde ein Bewertungsmodell in Form eines multiperspektivischen Ansatzes, der die Auswirkungen von AR in den vier Perspektiven der Balanced Scorecard (Finanzen, Kunden, interne Geschäftsprozesse, Lernen und Wachstum) berücksichtigt, erstellt. Dieses basiert auf Bewertungsmodulen für den monetären und qualitativen Nutzen, die aus bestehender Literatur abgeleitet wurden. Den inhaltlichen Fokus bildet hierbei die Anwendung von AR im industriellen Service. Zu den relevanten Bewertungsmodulen gehören die monetäre Bewertung (Return on Investment – ROI), die Wirkungskettenanalyse (Strategy-Map) und die qualitative Bewertung (Nutzwertanalyse – NWA). Die monetäre Bewertung gibt Aufschluss darüber, ob ein Einsatz von AR im industriellen Service auch zu einem messbaren ROI führt. Ein Mehrwert ergibt sich z. B. aus Effizienz-
RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==