UdZ / Issue 02.23

SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 84 / UdZ 02.23 The aim of the joint project 'GALA -Gesundheitsregion Aachen: innovativ lernen und arbeiten' (Aachen Health Care Region: Innovative Learning and Working) is to develop and implement new sector-specific tools and models of work design and organization, particularly in and with small and medium-sized enterprises (SMEs) in the structurally weak Aachen region, and to sustainably disseminate them in the long term. To this end, the BMBF-funded project aims to establish the AC-HC Hub (Region Aachen Health Care Hub) for the long term as a living lab for innovative work in the health care sector. It opens up new and flexible learning and design spaces, offering innovative models for communication and collaboration between research, teaching, companies, institutions, and education providers. A working group consisting of selected consortium partners held three workshops to flesh out the offering and possible ways of operating the Hub in the long term. Methods used included the value proposition and business model canvas1. This made it possible to develop specific customer-oriented value propositions and ways to implement them. Basics of the Value Proposition and Business Model Canvas Concepts The Value Proposition Canvas and the Business Model Canvas are two important tools that support companies, organizations, and projects in designing and reviewing their business ideas and models. Both concepts are presented in a visually accessible way and can be used interactively, allowing business models to be presented in a clear and simple manner. The Value Proposition Canvas (see Figure 1) is focused on the needs of customers and the solutions a company offers them. It consists of two parts: On the right-hand side are the customer profiles and on the left-hand side is the value Ziel des Verbundprojekts ‚GALA – Gesundheitsregion Aachen: innovativ lernen und arbeiten‘ ist es, neue branchenangemessene Werkzeuge und Modelle der Arbeitsgestaltung und -organisation, insbesondere in und mit kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) in der strukturschwachen Region Aachen, zu erarbeiten, umzusetzen und nachhaltig in die Breite zu tragen. Dazu zielt das BMBF-geförderte Projekt auf den Aufbau des AC-HC-Hubs (Region Aachen Health Care Hub) ab als nachhaltiges, initiatives und lebendes Labor für innovative Arbeit in der Gesundheitswirtschaft. Es eröffnet neue und flexible Lern- und Gestaltungsräume in innovativen Kommunikations- und Kooperationsmodellen zwischen Forschung, Lehre, Unternehmen, Institutionen und Bildungsträgern. Mit einer Arbeitsgruppe, bestehend aus ausgewählten Konsortialpartnern, wurden drei Workshops durchgeführt, um das Angebot und die Art der Weiterführung des Hubs zu konkretisieren. Diese umfassen unter anderem die Methoden Value-Proposition und Business-Model-Canvas1. So konnten konkrete kundenorientierte Wertangebote und eine Umsetzungsmöglichkeit erarbeitet werden. Grundlagen der Konzepte Value-Proposition und Business-Model-Canvas Das Value-Proposition-Canvas- und das Business-Model-Canvas-Konzept sind zwei wichtige Werkzeuge, die Unternehmen, Organisationen und Projekte bei der Gestaltung und Überprüfung ihrer Geschäftsideen und -modelle unterstützen. Beide Konzepte sind visuell zugänglich dargestellt sowie interaktiv nutzbar und ermöglichen es, Geschäftsmodelle auf einfache und übersichtliche Weise darzustellen. Die Value-Proposition-Canvas (s. Figure 1) ist auf die Bedürfnisse der Kunden ausgerichtet und auf die Lösungen, die ein Unternehmen für jene anbietet. Sie besteht aus zwei Teilen: Internal Bild 1: Value Proposition Canvas Pains Gains Jobs Gain Creators Pain Relievers Products& Services Figure 1: Value Proposition Canvas 1 s. Osterwalder et al. 2015, S. XVII und S. 8 f. 1 Osterwalder et al. 2015, S. XVII and p. 8 et seq.

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