Asset-as-a-Service (AaaS) has the potential to revolutionize companies in all industries - from the classic transaction model to usage-based approaches. AaaS is a business model that offers a recurring service model through pay-per-use solutions instead of traditional one-off purchases. The real-time networking of plant manufacturers, customers and products opens up new opportunities in industrial plant sales. Providers benefit from significantly higher margins than in the conventional sales or rental business and compensate for initial revenue gaps through higher cross-selling and upselling potential in the long term. The AaaS market is still in its infancy and information is often inconsistent. Neither the legal foundations nor the scope for structuring the balance sheet have yet been sufficiently worked through. Success therefore depends on numerous design features in individual cases. Based on the experience gained from numerous successful projects, cap-on has worked with innovative manufacturers to develop five steps that will help equipment manufacturers to complete the transformation towards becoming an AaaS provider. 1) Product Asset fit and Target Image Equipment manufacturers decide to offer their customers an AaaS business model for various reasons - to create differentiation in sales, to retain customers in the long term or to exploit data potential from their equipment. Developing a strategic target picture with the system manufacturer helps to understand a tangible vision of the desired AaaS model and the necessary process steps. The focus here is particularly on the needs of the system manufacturer's end customer. For example, are they aiming for a change from CAPEX to OPEX, or are they more interested in improved plant efficiency? Is the focus on improved cash flow or, for example, entry into the circular economy? In any case, a usage-based business model can be attractive, but it is necessary to determine parameters such as billing unit, pricing and financing means in advance. 2) Technical Asset Connectivity In addition to factors such as residual value development and reusability, data connectivity is a key factor in determining whether and how well an asset is suitable for an as-a-service model. With the help of IoT sensors (e.g. via the cap-on IoT Gateway), data is sent to a cloud infrastructure (e.g. the cap-on IoT Hub) and made available to the asset manufacturer; certain technical standards must be met for this. This generated data results in potential that can be used for monitoring (e.g. by the cap-on Watchtower), controlling and analyzing (e.g. by cap-on Data Insights) the assets with the help of AI. However, the transferred data also entails key requirements in the area of data protection and security, which must be disclosed with the involvement of all stakeholders. It is advisable to go through the following steps with a small group of pilot customers before a more extensive rollout takes place. 3) Financing Setup Various financing options are available to the system manufacturer. Depending on the constellation, there are setups with differences in risk distribution, accounting of Asset-as-a-Service (AaaS) hat das Potenzial Unternehmen aller Branchen zu revolutionieren – vom klassischen Transaktionsmodell hin zu nutzungsbasierten Ansätzen. AaaS ist ein Geschäftsmodell, welches durch Pay-per-Use-Lösungen statt traditionellem Einmalkauf ein wiederkehrendes Servicemodell anbietet. Durch die Echtzeitvernetzung von Anlagenherstellern, Kunden und Produkten eröffnen sich neue Möglichkeiten im industriellen Anlagenverkauf. Anbieter profitieren von deutlich höheren Margen als im herkömmlichen Verkaufs- oder Vermietergeschäft und kompensieren anfängliche Umsatzlücken durch perspektivisch höhere Cross- und Upsellingpotenziale. Der AaaS-Markt steckt noch in den Kinderschuhen und Informationen sind oft inkonsistent. Weder die juristischen Grundlagen und noch die bilanziellen Gestaltungsspielräume sind bislang hinreichend aufgearbeitet. Der Erfolg hängt daher von zahlreichen Ausgestaltungsmerkmalen im Einzelfall ab. Basierend auf den Erfahrungen aus zahlreichen erfolgreichen Projekten hat cap-on gemeinsam mit innovativen Herstellern fünf Schritte entwickelt, die Anlagenherstellern helfen, die Transformation hin zum AaaS-Anbieter zu vollziehen. 1) Product Asset Fit und Zielbild Anlagenhersteller entschließen sich aus unterschiedlichen Motivationen ihren Kunden ein AaaS-Geschäftsmodell anzu- bieten – um Differenzierung im Vertrieb zu schaffen, Kunden langfristig zu binden oder Datenpotenziale aus ihren Anlagen zu schöpfen. Die Entwicklung eines strategischen Zielbilds mit dem Anlagenhersteller hilft dabei eine greifbare Vision des angestrebten AaaS-Modells sowie dafür erforderliche Prozessschritte zu verstehen. Hier stehen insbesondere die Bedürfnisse des Endkunden des Anlagenherstellers im Vordergrund. Strebt dieser beispielsweise einen Wandel von CAPEX zu OPEX an, oder ist er eher an einer verbesserten Anlageneffizienz interessiert? Steht ein verbesserter Cashflow im Fokus oder etwa der Einstieg in die Kreislaufwirtschaft? In jedem Fall kann ein nutzungsbasiertes Geschäftsmodell attraktiv sein, allerdings ist es erforderlich im Voraus Parameter wie Abrechnungseinheit, Pricing und Finanzierungsmittel zu festzustellen. 2) Technische Asset-Konnektivität Neben Faktoren wie Restwertentwicklung und Wiederverwertbarkeit ist vor allem die Datenkonnektivität ausschlaggebend, ob und wie gut sich ein Asset für ein As-a-ServiceModell eignet. Mithilfe von IoT-Sensoren (bspw. durch das cap-on IoT Gateway) werden Daten in eine Cloud-Infrastruktur (bspw. in den cap-on IoT Hub) gesendet und dem Anlagenhersteller zur Verfügung gestellt; hierfür müssen gewisse technische Standards erfüllt werden. Aus diesen generierten Daten ergeben sich Potenziale, die mithilfe von KI zur Überwachung (bspw. durch den cap-on Watchtower), Steuerung und Analyse (bspw. durch cap-on Data Insights) der Assets genutzt werden können. Jedoch bringen die übertragenen Daten auch zentrale Anforderungen im Bereich Datenschutz und -sicherheit mit sich, die unter Einbeziehung aller beteiligten Stakeholder offengelegt werden müssen. Es ist empfehlenswert, die nachfolgenden Schritte zunächst mit einer kleinen Gruppe von Pilotkunden zu durchlaufen, bevor ein umfangreicheres Rollout erfolgt. Mit cap-on in 5 Schritten zum Asset-as-a-Service-Anbieter Become an Asset-as-a-Service Provider in 5 Steps With cap-on
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