SPECTRUM – APPLIED RESEARCH 62 / UdZ 01.23 Are you interested in the project? Feel free to get in touch with the project manager. Project Title: DiSerHub – Transformationshub für eine verbesserte, nachhaltigere Nutzung von Automobilen durch digitale Service und digitale Funding/Promoters: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action; VDI/VDE Innovation + Technik GmbH Associated Partners: AMZ Sachsen; Automotive Agentur Niedersachsen Project Partners: Bayern Innovativ; Institut für Automobilwirtschaft (IfA) der Hochschule für Wirtschaft und Umwelt (HfWU); Fraunhofer-Institut für Gießerei-, Composite- und Verarbeitungs technik (IGCV); INS Systems GmbH; Fraunhofer-Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik (IWU); saarland.innovation&standort e. V. (saaris); An-Institut für Transfer und Weiterbildung GmbH (TUCed); Heinz Nixdorf Institut (HNI) der Universität Paderborn; SICP – Software Innovation Campus Paderborn Website: diserhub.fir.de Lennardt Söhngen, M. Sc. Project Manager · Department Service Management FIR e. V. at RWTH Aachen University Phone: +49 241 47705-204 Email: projekt-diserhub@fir.rwth-aachen.de Fazit Digitale Services und Geschäftsmodelle müssen in all diesen Phasen gezielt eingesetzt werden, um den Kundennutzen zu maximieren und so neue Einnahmequellen für OEM und Zulieferer sowie Unternehmen in deren Ökosystem zu generieren. Der Transformationshub ‚DiSerHub‘ unterstützt dabei ein breites Spektrum an Stakeholdern des deutschen Automobilökosystems, etwa die erwähnten OEM und Zulieferer, aber auch andere Stakeholder im deutschen Automobilökosystem wie Versicherer und Händler in Form von Expert:innenwissen, Best Practices sowie neuesten Erkenntnissen aus Forschungs- und Innovationstätigkeiten. Diese werden sowohl auf der DiSerHub-Website als auch auf LinkedIn veröffentlicht, weshalb Interessierte „DiSerHub“ auf LinkedIn folgen sowie sich für den Newsletter eintragen sollten. sg Literatur: Awogbemi, O.; Von Kallon, D. V.; Bello, K. A.: Resource Reycling with the Aim of Achieving Zero-Waste Manufacturing. In: Sustainability (2022)14, 4503 (18 S.). DOI: https://doi.org/10.3390/su14084503 . Direktlink zum Dokument: https://www.mdpi.com/2071-1050/14/8/4503/pdf?version=1649580188 (Link zuletzt geprüft: 23.02.2023) Beutler, F.; Brümmer, U.; Ertner, S.; Evenson, D.; Obermauer, R.; Schroeder, W.: Transformation der Automobilindustrie. Was jetzt zu tun ist. Heinrich Böll Stiftung, Berlin, Dezember 2021. https://www.boell.de/ sites/default/files/2021-12/boell.brief%20G18%20Transformation%20der%20 Automobilindustrie.pdf (Link zuletzt geprüft: 23.02.2023) Chellaboina, S.; Arvind, A. R.; Geetha, A.: Benchmarking Manufacturing Execution System (MES) Deployed Across Automotive Manufacturing Industries Towards IOT 4.0. In: 2022 International Conference for Advancement in Technology (ICONAT), Goa, India, 2022, 11 S. DOI: 10.1109/ ICONAT53423.2022.9725880 . Direktlink zum Dokument: https://ieeexplore.ieee. org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9725880 (Link zuletzt geprüft: 23.02.2023) Gunasekara, H. N. W.; Gamage, J. R.; Punchichewa, H. K. G.: Remanufacture for sustainability: a comprehensive business model for automotive parts remanufacturing. In: International Journal of Sustainable Engineering 14(2021)6, S. 1386 – 1395. DOI: 10.1080/19397038.2021.1990437 Koroth A. K.; Mazurek G.; Patera P.: Disruptive Innovation in Automotive Retailing. In: Central European Management Journal – Journal of Management and Business Administration. 27(2019)1. S. 44 – 59. DOI: https://doi.org/10.7206/jmba.ce.2450-7814.238 Krommuang, A.; Suwunnamek, O.: Internet of Things (IoT) Application for Management in Automotive Parts Manufacturing. In: International Journal of Advanced Computer Science and Applications 13(2022)4, S. 639 – 650. Luo, J.; Yang, Z.; Zhang, Q.; Pan, R.: Service outsourcing strategy decision for value creation in manufacturing firms. In: Journal of Management Science and Engineering 7(2022), S. 365 – 386. Pourrahmani, H.; Yavarinasab, A.; Zahedi, R.; Gharehghani, A.; Mohammadi, M. H.; Bastani, P.; Van herle, J.: The applications of Internet of Things in the automotive industry: A review of the batteries, fuel cells, and engines. In: Internet of Things 19(2022)8, 100579. DOI: https://doi. org/10.1016/j.iot.2022.100579 Schuh G.; Stich V.; Dölle C.; Ruschitzka C.; Holper C.: Methodology for the Development of Value Propositions within Subscription Models. In: 2022 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PIGMET), Portland (OR) 2022, 9 S. DOI: 10.23919/ PICMET53225.2022.9882724 Conclusion Digital services and business models must be used in a targeted manner in the phases outlined above to maximize customer benefit and to generate new revenue streams for OEMs, suppliers and companies in their ecosystem. The DiSerHub transformation hub supports a wide range of stakeholders in the German automotive ecosystem, such as OEMs and suppliers, but also other stakeholders in the ecosystem such as insurers and dealers, in the form of expert knowledge, best practices, and the latest findings from research and innovation. These are published on the DiSerHub website and on LinkedIn, which is why interested parties should follow DiSerHub on LinkedIn and sign up for the newsletter. sg
RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==