UdZ 01.21

UdZ 1-2021 / 82 These problematic aspects can be attributed to a lack of collaboration and insufficient integration of the two areas of design and production. Therefore, in the INEDIT project, a business model is being developed that is aligned with the needs of both customers and furniture manufacturers. The goal is to ensure a form of close cooperation and to enable seamless collaboration between all stakeholder groups. The platform concept bridges the two worlds of design and production by connecting the different stakeholders via the platform’s business model. As a result, the involved parties are able to co-create the piece of furniture together and bring in their ideas, plans and proposals for the product. To this end, the platform offers a co-creation process that is divided into the design phase, the prototype phase, and the production phase. The stakeholders involved in the co- creation process are divided into four groups: Customers, furnituremanufacturers, designers, and craftspersons. These stakeholders can jointly develop pieces of furniture using the platform. Customers share their ideas and are involved in, or have an influence on, a large part of the production process. They work together with designers and manufacturers who evaluateandvisualize customers’ product ideas. Craftpersons may be involved to build prototypes or create one-off pieces. In addition, craftpersons and manufacturers collaborate to validate the production process for newly designed pieces of furniture. The goal is to make the successfully co- created product ready for series production, if desired. The collaboration of the individual stakeholders is illustrated in Figure 1. die Vernachlässigung des Nachhaltigkeitsaspekts. Ein weiteres Defizit besteht darin, dass Möbelhersteller oder Designer nicht in den Ideenfindungsprozess eingebunden sind und der Kunde seine Wünsche ihnen gegenüber nicht direkt äußern kann. Die oben genannten Schwierigkeiten sind auf eine fehlende Zusammenarbeit und Verknüpfung der zwei Bereiche Design und Produktion zurückzuführen. Daher wird im Projekt ‚INEDIT‘ ein Geschäftsmodell entwickelt, das gleichzeitig an den Bedürfnissen der Kunden und jenen der Möbelhersteller ausge- richtet ist. Ziel ist es, eineengeFormder Zusammenarbeit sicher- zustellen und eine nahtlose Kooperation der Stakeholder zu er- möglichen. Das Plattformkonzept bietet eine Verknüpfung der beiden Welten Design und Produktion, indem die Stakeholder der unterschiedlichen Bereiche über das Geschäftsmodell der Plattform miteinander verbunden werden. So können alle Akteure gemeinsam das Möbelstück realisieren und konkrete Wünsche, Pläne und Alternativen für ein Produkt umsetzen. HierzubietetdiePlattformeinenCo-Creation-Prozess,derineine Designphase, einePrototypenphaseundeineProduktionsphase unterteilt werden kann. Die am Co-Creation-Prozess beteilig- ten Stakeholder lassen sich in vier Gruppen aufteilen: Kunden, Möbelhersteller, Designer und Handwerker. Diese Stakeholder können gemeinsam auf der Plattform Möbelstücke entwi- ckeln. Die Kunden fungieren als Ideengeber und werden in den Großteil der Produktionsprozesse eingebunden bzw. können auf diese einwirken. Sie arbeiten mit Designern und Herstellern zusammen, die die Produktideen der Kunden bewerten und visualisieren. Handwerker können eingebunden werden, um Prototypen oder Einzelstücke zu bauen. Zudem validieren die Bild 1: Titel: Wertversprechen für die verschiedenen Stakeholder und deren Schnittstellen Customer Manufacturer Designer Craftsperson Platform Communication Accurate Product Design Accurate Product Design Value Proposition: ƒ Individualized high-quality Products ƒ Involvement and Transparency Value Proposition: ƒ Access to design tools ƒ Direct customer contact ƒ Remuneration for services Value Proposition: ƒ Access to Co-Creation-Tools ƒ Direct Customer Contact ƒ Remuneration for Services Value Proposition: ƒ Efficient Product Design Process ƒ Higher Product Value ƒ Direct Market Access Value Proposition: ƒ Sustainability ƒ Co-Creation-Ecosystem ƒ Customer Satisfaction Product QualityAssurance Validation Communication Communication Communication = = Product Sale Figure 1: Value propositions for the various stakeholder groups and interfaces between them (own illustration)

RkJQdWJsaXNoZXIy NzcyMw==